معرفی اتحادیه دسترسی صنعتی با طناب (ایراتا)

ایراتا که به اتحادیه تجاری دسترسی صنعتی با طناب هم شناخته می شود، مجموعه از قوانین و آموزش ها برای کار در ارتفاع به وسیله طناب است. اصول استاندارد بین المللی که توسط ایراتا بنا شده است، باعث می شود تا در امنیت، سلامت و جلوگیری از حوادث ناگوار کار در ارتفاع اشخاص بتوانند با طناب کار کنند. ورزش های صخره نوردی و کوه نوردی، کار بر روی دکل، کار بر روی داربست، کار در ارتفاع و… همگی شامل اتحادیه دسترسی صنعتی با طناب می شوند.

آموزش صعود و فرود با طناب

کار در ارتفاع

کار در ارتفاع یکی از شغل های پرریسک و هیجان انگیزی است که انجام آن نیازمند استفاده از تجهیزات ایمنی تخصصی چون یومار، کارابین، ابزار حمایت و فرود، لنیارد و غیره می باشد. استفاده از این ابزار در کنار حرکات با طناب مانند صعود و فرود با طناب، موقعیت گیری و حرکت لایف لاین‌های افقی و عمودی و… باعث می شود تکنسین قبل از ورود به کار نیاز به آموزش داشته باشد. پس از اموزش دوره اول ایراتا، شما میتوانید مدرک سطح 1 ایراتا را کسب نمایید.

اهمیت حضور کارشناس سطح سه ایراتا در پروژه های کار در ارتفاع

انواع سطح های گواهینامه ایراتا

ایراتا در سه سطح است. پایین ترین سطح که سطح آغازین برای کسب گواهینامه تکنسین ها می باشد، سطح 1 گواهینامه ایراتا است.سطح یک مختص کسانی است که کاملا تازه کار در مورد کار با طناب هستند. پس از اخذ گواهینامه سطح یک و نحوه کار با سیستم های دسترسی با طناب را یاد می گیرند و نقش خود را در یک تیم نجات یا کار در ارتفاع داشته باشند. سطح 2 ایراتا که یک تکنسین با تجربه دسترسی با طناب است که دارای مهارت های سطح 1 به علاوه مهارت های پیچیده تر نجات و دسترسی با طناب می باشد که تحت نظارت سطح 3 است. و سطح 3 ایراتا که بالاترین سطح گواهینامه ایراتا می باشد. برای داوطلبانی است که قبلاً دارای مدرک ایراتا لول 2، به اضافه 1000 ساعت کار روی طناب، یک سال تجربه در ارزیابی سطح 2 قبلی هستند. کارشناش سطح مسئول ایمنی و دارا مهارت بالا و تجربه کامل در مورد دسترسی با طناب صنعتی بوده و ناظر بر فعالیت های سطح 1 و 2 است. همچنین به عنوان مربی آموزشی میتواند دوره های آموزشی ایراتا را برگزار کنند.

دوره های آموزشی ایراتا همراه با اخذ گواهینامه معتبر

اهمیت حضور کارشناس سطح 3 ایراتا در پروژه های کار در ارتفاع

وجود کارشناس سطح 3 ایراتا به عنوان ناظر و مدیر نیروی انسانی پروژه باعث می شود تا تکنسین هایی که در سطح پایین تر قرار دارند بصورت ساختارمند و تقسیم وظایف متناسب با مهارت هر سطح، پروژه را انجام دهند. به همین ترتیب احتمال خطا و آسیب های زمان کار کاهش پیدا می یابد و سرعت اجرای کار با توجه به رعایت اصول استاندارد بهینه تر می شود. در نتیجه یک پروژه مطابق با اخرین استانداردهای بین الملل و با کیفیت بالا برای کارفرما به انجام می رسد که طول عمر بالاتر بدون هزینه های اضافی ناشی از خسارت مالی و جانی را در پی دارد.

اهمیت حضور کارشناس سطح سه ایراتا در پروژه های کار در ارتفاع

اما در صورت نبود کارشناس سطح 3 ایراتا و همچنین تکنسین هایی که دارای گواهینامه ایراتا نیستند و آموزش حرفه ای ندیده اند، مشکلاتی چون سقوط انسانی یا تجهیزات کار، تلفات جانی، خسارات مالی و ارائه پروژه هایی بی کیفیت و طول عمر کوتاه تر به را کارفرما ایجاد می نمایند.

اهمیت ایمنی و بهداشت محیط کار

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ایراتا و اهمیت وجود کارشناس سطح 3 صحبت کردیم. همیشه وجود ناظری با دانش و اگاهی بالا باعث پیشرفت و ایمنی بهتر در زمان کار می شود. در برخی از شرکت ها با عدم وجود کارشناس و تکنسین هایی که آموزش کافی برای انجام کار با طناب در ارتفاع را نگرفته اند، پروژه هایی مانند نصب دکل انجام می شود که سقوط دکل و حوادث ناگوار در زمان کار پیامد انتخاب شرکت پیمانکاری اشتباه است. برای همین مهم است که قبل از سپردن پروژه خود به شرکت مورد نظر در مورد کادر، ناظر پروژه و سابق شرکت تحقیق کنید.

شرکت آرون سازه وندا با بیش از 9 سال سابقه کار در ارتفاع و تکنسین های سطح 2 و 1 ایراتا تمامی پروژه های خود را طبق اخرین استانداردهای بین الملل زیر نظر کارشناس سطح 3 ایراتا به انجام می رساند. ارون سازه وندا تنها شرکت دکل سازی ایران است که دارای ناظر سطح سه می باشد و تمامی پروژه ها دارای یکسال بیمه می باشند. برای مشاوره رایگان، ثبت نام در کلاس های اموزشی ایراتا و یا سفارش کار می توانید از طریق فرم تماس با ما و یا شماره  09126361520 با ما تماس حاصل فرمایید.

کارشناس سطح سه ایراتا ارون سازه وندا